top of page

Keramiker Merethe Bloch

Adresse: Ramsherred 17, 5610 Assens    /    Mail: merethebloch@oncable.dk    /    Telefon: +45 41 40 60 68

Curriculum Vitae

Solgt til

 

  • Statens Kunstfond

  • Keramisk Museum Het Princessehof, Holland

  • Kunst Industrimuseet, København

  • Fyns Amt

  • Albanifonden

  • Augustinus Fonden

  • Dyrup Kirke

  • Flere kommuner

  • Vor Frelser Kirke, Assens

  • Åsum Kirke

  • Dronning Ingrids private keramiksamling

  • Private samlere i ind- og udland

Udsmykninger

 

  • Vandkunst og relieffer, Nørrebjergskolen, Odense, 2001

  • 3 keramiske søjler til Navision Software, Vedbæk, 1998

  • Relief i svømmehal på Gigtsanatoriet, Middelfart, 1994

  • Vandkunst til Odense Universitethospital, Odense, 1992

  • Keramiske søjler, Assistens Kirkegård, Odense, 1990

  • Keramisk relief, Lægehus, Glamsbjerg

Legater og konkurrencer

 

  • Danmarks Nationalbanks Jubilæumsfond af 1968

  • Højesteretssagfører C.L. Davids Legat

  • 1. præmie i design-konkurrence udskrevet af Holmegård/Odense Glasværk

Andre aktiviteter

  • Medlem af Billedkunstnernes Forbund

  • Medlem af Udstillingsgruppen, "Fynske kunsthåndværkere"

  • Gæstelærer og censor på Kolding Kunsthåndværkerskole, 1987 - 88

  • Bestyrelsesmedlem i Fyns Udstillingsbygning, Filosofgangen, Odense, 1997 - 1999

  • Censor på Tirstrup Sommerudstilling, 1999

Udstillinger

 

  • Himmerlands Kunstmuseum, 2019

  • Galleri Sulegården, Assens, 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2019

  • Roskilde Bispegården, Keramik Annualen, 2009

  • Galleri 55 Bogense

  • Johannes Larsen Museet, 2001, 2019

  • Tobaksgården, Assens, 2009, 2019

  • Haderslev Kunstforening, 2007

  • Galleri Pagter, Kolding, 2006

  • Dán Kerámia, 2004

  • Billund Kulturcenter, 2003

  • "Danske Keramikere", Clay Keramikmuseum Danmark, 2001

  • "Cirka", Janusbygningen, Tistrup, 2001

  • "Verdensrummet", Rundetårn, København, 2000

  • Brænderigården, Viborg, 1998

  • Det Danske Kulturinstitut, Edinburgh, 1997  (Med efterfølgende vandreudstillinger)

  • "Kunstnerfamilie gennem 3 gennerationer - Dansk Keramik 1850-1997", 1997

  • "Bloch-Kyhn", Kyhnhuset, Farum,1997

  • Fyns Kunsthus, Indslev, 1992, 1995

  • Munkeruphus, 1993

  • Nordenfjelske Kunstmuseum, trondheim, Norge, 1992, 1982

  • Röhsska Museet, Gøteborg, Sverige, 1991

  • Keramisk Skulptur, Hollufgårdparken, Odense, 1990

  • Kunsthallen Brandt Klædefabrik, Odense, 1990

  • Nicolai Kirke, København, 1991

  • Herning Kunstmuseum1988

  • Fåborg Museum, 1988

  • Museum Het Princessehof, Leuwarden, 1984

  • Haderslev Museum, 1983

  • Norrköping Kunstmuseum, Sverige, 1982

  • Nordens Hus, Reykjavik, Island, 1981

  • Fyns Kunstmuseum, Odense, 1981, 1995, 2003

  • Toldboden, Kerteminde, 1980, 1988, 1995

  • Kunstindustrimuseet, København, 1977, 1978, 1979

  • Møntergården, Odense, 1976, 1980

  • Charlottenborg Forårsudstilling, København, 1975, 1976

  • Debut, Galleri Gammelstrand, 1972

Udgivelser

  • Dansk Kunsthåndværker Leksikon, Rodos, 1979

  • Fynske Kunsthåndværkere: Præsentationskatalog, Klosterbakken, Odense 1979 

  • Fynske Kunsthåndværkere: ”Herfra min verden går” Vandreudstilling i Norden, 1981-82

  • Fynske Kunsthåndværkere, Udstilling på Kunstindustrimuseet Kbh, 1986

  • Fynske Kunsthåndværkere, ”Tegn i tiden”, 1990

  • Fyns Kunstmuseum: Fynske Kunsthåndværkere, 1995

  • Fynske Kunsthåndværkere :”Aqua”, 1997

  • Fynske Kunsthåndværkere: ”Verdensrummet” Rundetaarn, 2000

  • Fyns Kunstmuseum: ”Smykkeskrinet”, 2003

  • Kunstnere på Fyn, Fyns Amt, 1995

  • Peter Holme, Delta Produktion: Smukt og nyttigt. VHS video

  • Artikel i kunsttidsskriftet " Hrymfaxe", 2002

Et "sort-hvidt" fotografi...

Af Museumsinspektør MA. Mette Thelle, Fyns Kunstmuseum 1995

 

Et sort-hvidt fotografi af en af Merethe Blochs kantede lågkrukker kan få én til at tage fuldstændig fejl af dens størrelse. I virkeligheden er den kun 12 cm høj. Så monumentalt arbejder hun altså. Undertiden omdanner hun da også krukkeformen til lukkede skulpturer, som fx i den blåglaserede vandkunst til Odense Universitetshospital, 1983.

Lige fra hun i 1963 kom på Kunsthåndværkerskolen i København som elev af Richard Kjærgaard, har hun været optaget af glasureksperimenter, især med de klassiske jernoxyder. Afgangsopgaven var bl.a. et stentøjs spisestel i den brunsorte tenmoku glasur. Hun har oparbejdet et meget stort lager af glasurprøver, men arbejder gerne én farve igennem ad gangen. En anden af de foretrukne er den fra orientalsk keramik kendte æblegrønne, ofte laserende celadon. Og oksebloden, der består af kobberforbindelser, og som er uhyre vanskelig at styre. Hun skiftede i nogle år stentøjet ud med porcelæn og arbejdede i farveskalaen fra gammelrosa til koboltblå, undertiden med en ornamentik i geometriske former strakt ud af deres symmetri. I nogle tilfælde forskyder hun også selve lerets form.

Merethe Bloch er i bogstaveligste forstand barn af dansk keramik. Hendes farmor var maleren og keramikeren Julie Bloch, der var gift med keramikeren og maleren Knud Kyhn. Hendes far, Kresten Bloch var afdelingsleder på Den Kgl. Porcelainsfabrik. Hun fik ikke lov til at komme i faderens eller bedsteforældrenes værksteder. Den respekt, der stod om deres arbejde, er hun til gengæld vokset op med. Hun har vidst, hvor katastrofalt det var, hvis okseblodsglasuren mislykkedes i en brænding. For hende har keramik altid bestået i at kunne sin glasurteknik til fingerspidserne på baggrund af en ligeså gennemprøvet og dermed sikker form, for til sidst at udsætte det hele for brændingens utilregnelighed.

Hendes køkkenhylder er fyldt med skåle, der har fået lov til at blive. Enten fordi de var gode eller fordi de havde en skavank. Den kunne bestå i en ubalance mellem størrelse og vægt fx ”De må ikke være for tunge, men heller ikke blive så tynde, at de mister deres brugsaspekt. Mine skåle er ikke kun montreting”, understreger hun. Hvis hun alligevel forlader brugsprincippet er det til fordel for den keramiske skulptur. Lige nu kredser hun om søjleagtige eller statuelignende kompositioner. En slagt menneskefigurer. Den dækkende glasur holder hun imidlertid fast i.

Værksted og bolig skal hænge sammen for Merethe Bloch. I mange år var det Søllested præstegård ved Glamsbjerg, som også var ramme om højskolelignende kursusvirksomhed. Den er nu udskiftet med kuskens byejendom på Ramsherred i Assens. Vognportene rummer både værksted og butik. Her bliver hendes alsidige produktion til, fra drikkebæger og kop over lågkrukkerne og de store fade til skålende og søjlerne. Hun mestrer hele skalaen.

Organisk Geometri

 

Af Museumsinspektør MA. Gertrud Hvidberg-Hansen 2003

 

I Merethe Blochs (født 1946) mangeårige virke som keramiker har værkerne bevæget sig imellem at være funktionelt kunsthåndværk og frie, skulpturelle værker. Efterhånden har selve anvendelsen fået mindre betydning, selvom de enkle krukker, skåle, fade er brugbare. Blandt hendes mange større kunstneriske udsmykningsopgaver, især fra perioden 1990-2003, finder man både relieffer, skulpturer og vandkunst-arbejder.

Form, farve og stoflighed går op i en højere enhed, og styrken ligger i de magiske glasurer. Hvad enten det drejer sig om de små, elegante skåle, der svæver på en kantet fod, eller større og tungere krukker, virker især de rød-sorte okseblodsglasurer iøjnefaldene og tillokkende.

Der opstår ofte et raffineret spil og en spændning imellem på den ene side de mørke sort-grå nuancer og de dybe, varme mørk-røde farver, og på den anden side de blanke, spættede og matte overflader. Glasurernes særlige sprødhed, dybde og farvespil skyldes indholdet af kobber og jernforbindelser. Med reguleringen af ilt under brændingen lutres de forskellige glasurer i hvide, grå, turkise og røde nuancer.

Skålenes og krukkernes inder- og ydersider er nøje afstemt efter hinanden og er lige vigtige i forhold til arbejdet med farver og dekoration, som tilsvarende skal gå op i en højere enhed. Effekterne i glasurerne holdes dog i skak, så de undgår at blive for glatte og pæne.

Samtidig brydes overfladerne ofte af geometriske formationer, der gentages og fordrejes uendeligt mange gange, således at de får en organisk, levende karakter. Det organiske skal også forstås bogstaveligt. Naturen er udgangspunktet for arbejdet med ornamentikken, og Merethe Bloch fastholder sine naturiagtagelser i talrige skitser og tegninger. Et gennemgående motiv er blandt andet de tætte fugletræk, der ridses direkte ind i glasuren og svæver let rundt på skålens buede sider, men også studiet af blomster, dyr og sten inspirerer til stadig nye dekorationer. I andre værker består de geometriske mønstre af romber, cirkler m.m., men aldrig i deres rene former; geometriens regelmæssige former vristes, vrides skæve, bliver uforudsigelige og uregelmæssige i legen med den abstrakte ornamentik som optisk bedrag.

bottom of page